Bij De Esdoorn weten we dat leerlingen unieke behoeften hebben die speciale aandacht en begeleiding vereisen. Ook leerlingen die de basisstof (zeer) snel beheersen, komen we daarom tegemoet in ons onderwijs.  
Dat begint met compacten en verrijken. Hierbij wordt de basisstof ingedikt, zodat er meer tijd vrijkomt voor het verrijkingswerk voor het betreffende vak. Dit wordt binnen de eigen groep geboden door de groepsleerkracht aan leerlingen die deze uitdaging nodig hebben 

Wanneer leerkrachten en/of intern begeleider zien: 

  • dat het reguliere verrijkingsaanbod in de groep niet voldoende blijkt te zijn 
  • én dat een leerling baat zou hebben bij de leerdoelen in de plusklas, 

dan gaan we in gesprek om te kijken of het projectmatig werken met ontwikkelingsgelijken in de plusklas (vanaf groep 4) uitkomst kan bieden. 

Het principe van de plusklas is dat de kinderen projectmatig aan de slag gaan met verrijkende leerstof. Deze stof is moeilijk genoeg om een uitdaging te bieden en zorgt er ook voor dat leerlingen hun denkvaardigheden oefenen. Er is hierbij ook aandacht voor het ‘leren leren’, waarbij de leerkracht en leerlingen tussentijds reflecteren op de manier waarop hun leerproces verloopt. 

De opzet van de bijeenkomsten zijn als volgt: 

  • Iedere bijeenkomst starten de leerlingen met een korte opdracht/ denksleutel/ smartgame etc. 
  • Vervolgens wordt er aan een project gewerkt. Dit kunnen verschillende projecten zijn. Denk hierbij aan filosoferen, debatteren, wetenschapsprojecten en creatief denken. 
  • Aan het einde van de bijeenkomst krijgen de leerlingen werk mee voor in de klas. Zodat ze op dagdagelijkse basis bezig zijn met de uitdagingen van de plusklas. 

We hopen dat deze arrangementen bijdragen aan een stimulerende en uitdagende leeromgeving voor het kind.