IPC Onderwijs
Het International Primary Curriculum (IPC) is een
basisschoolcurriculum voor de zaakvakken en een wetenschappelijk onderbouwd
onderwijsconcept in één. Het is een curriculum waarbij burgerschap en
internationalisering een voorname rol spelen. Het verbeteren van leren op
school staat binnen IPC op één.
Units
Het IPC-curriculum werkt met thema’s die we units noemen. Van Missie naar Mars
tot Circus en van Regenwoud tot Voortrekkers van verandering. Het zijn stuk
voor stuk onderwerpen om kinderen enthousiast en betrokken te maken.
Elke unit sluit aan op de emotionele en geestelijke
ontwikkeling van het kind en is zo opgebouwd dat de focus op het leerproces
ligt. Het IPC-curriculum wordt met regelmaat geüpdatet met oog voor actualiteit
en de laatste stand van zaken in de wetenschap.
IPC in de praktijk
Hoe werkt een IPC-unit in de praktijk? We nemen als voorbeeld de unit
‘Chocolade’.
Bij het vak kunstzinnige vorming ontwerpen de kinderen een
verpakking.
Bij geschiedenis wordt chocolade in een historisch
perspectief gezet en leggen we de verbanden met het heden. Uit welk werelddeel
komt chocolade eigenlijk? En hoe hebben we chocolade ontdekt?
Bij het vak natuur staat voedsel als brandstof centraal. Is
chocolade eigenlijk gezond? En bij aardrijkskunde worden kinderen uitgenodigd
om te onderzoeken waar op aarde cacaobomen groeien.
Een IPC-unit is een overkoepelend thema waarin alle zaak- en
creatieve vakken aan bod komen. De vakken staan bij IPC niet op zichzelf, maar
zijn met elkaar verbonden. Leerlingen leren verbanden zien tussen de vakken,
nemen actiever deel aan het onderwijs en leren denken vanuit verschillende
invalshoeken.
Vaste structuur
De units hebben een vaste structuur. Het Startpunt van een unit is een
activiteit in de vorm van een spannende inleiding voor kinderen. Plezier en enthousiasme
creëren voor het thema is hierbij het belangrijkste doel. Hoe meer indruk het
startpunt maakt, hoe bereidwilliger leerlingen zijn om te leren tijdens de
unit.
In sommige gevallen kan het interessant zijn om een ouder of
verzorger als spreker te vragen, vanuit een bepaalde maatschappelijke rol of
beroep.
Dan volgt de ‘kennisoogst’. Wat weten de kinderen al? Vaak
meer dan je denkt. Er wordt onder meer gewerkt met mindmaps (visuele schema’s)
die helpen kinderen in te zien wat ze al weten van een onderwerp.
Onderzoeken en verwerken
De aanwezige kennis wordt verder uitgebreid met andere
relevante informatie. Eenmaal klaar zijn de kinderen voldoende uitgerust om op
onderzoek uit te gaan en hun bevindingen te verwerken. De leerkracht is daarbij
in de buurt om waar nodig te helpen.
Tijdens de Afsluiting sluiten we het thema af, waarbij de
leeropbrengst gevierd wordt. De kinderen delen wat ze geleerd hebben en mogen
daar trots op zijn. De invulling van de activiteit is aan de school, maar je
kunt je voorstellen dat het ontzettend leuk is om het geleerde te delen met
andere klassen, schoolpersoneel, ouders en verzorgers.
Kinderen worden zo bewuster van hun eigen leren en het
beklijft beter. De Afsluiting is bovendien een belangrijk reflectiemoment dat
vaak nieuwe inzichten en aha-momenten geeft.
Rol van de ouder(s) of verzorger(s)
Ouders of verzorgers worden vaak betrokken bij de start en afsluiting van een
unit. Dat vinden we erg belangrijk. Bij elke unit is er een voorbeeldbrief
waarin uitgelegd wordt wat kinderen gaan leren en op welke manier ouder(s) of
verzorgers(s) thuis kunnen helpen.
De meest eenvoudige manier is elke dag vragen naar wat er
geleerd is op school. Door je kind uit te dagen om te vertellen, stimuleer je
om het geleerde nog beter en diepgaander te begrijpen.
Ook door eenvoudige ‘keukentafelgesprekken’ kunnen je kind
al op weg helpen. Probeer eens door te vragen. Waar komen de producten en hun
ingrediënten op tafel vandaan? Waar op de wereldkaart ligt dat?
Hoe IPC scholen ondersteunt
Scholen die met IPC starten volgen implementatietraject van minimaal twee jaar.
De filosofie daarachter is er zeker van zijn dat kinderen op de best mogelijke
manier leren met IPC. De school werkt daartoe samen met een IPC-trainer. De
trainer begeleidt de school door middel van trainingen en coaching.
Onderdeel van een doorgaande leerlijn
IPC wordt aangeboden door Great Learning Nederland (website). Great Learning is een
onderwijsorganisatie met een doorgaande leerlijn van 2,5 tot en met 15 jaar.
Voor de peuters en de kleuters is er IEYC (website).
Voor de tieners is er Curriculum 10-14 (website)
en IMYC (website). Wereldwijd wordt er
in 90 landen met IPC geleerd.
Meer weten over IPC?
Wil je meer weten over IPC? Bezoek dan de IPC-website of volg het curriculum
via Facebook, Instagram
of LinkedIn.